lördag 16 november 2013

Städdag

Först börjar jag med en bild på den senast fyllda äggkartongen.... Är en del småägg i den - dvärgwyandotterna Pärla och Flora levererar! :-) Men det är så fint med alla olika färger.. Inte ett ägg är det andra likt!
 
Idag var det alltså städdag....  Så jag började med att raka ner allt i skitbingen under pinnarna, ner i skottkärran för vidare transport ut ur hönshuset!....
 
Sedan fyllde jag på skitbingen med ny fräsch torv.
 
Därefter tog jag ut allt spån!
 
Fyllde på med torv i sandbadet....
 
Och så fyllde jag på med nytt fräscht spån! Det tog ett par timmar men nu har hönsen det rent och fräscht igen! Och det luktar knappt någonting i mitt hönshus (vilket gör det trevligt för en annan att vara där också).
 
Sorgligt för höns i äggproduktion.... Man sätter ofta in ett antal höns (ca 6-7 st per kvadratmeter) till en fräsch ströbädd men allteftersom tiden går blir det ju mer och mer skit i bädden.... Och det är normalt sett bara bajset under pinnarna som förs bort kontinuerligt.  Jag tycker mina hönors spån blir rätt ofräscht efter ett tag och då är de ändå bara ca 1 höna per kvadratmeter och dessutom är de ute under hela den ljusa delen av dagen så de bajsar väldigt lite i spånet. Mina hönor har dessutom ett alldeles eget sandbad, men industrihönsen sandbadar i sin ströbädd - och det blir ju jättefräscht efter ett par månader då djuren gått och bajsat i den hela tiden.... NOT! Blir lätt problem med ventilationen också, då ammoniakhalten stiger ju längre ströbädden ligger... Det känns skönt att få äta ägg från höns som får gå ut varje dag och som har det rent och fräscht omkring sig och slipper leva i ammoniaklukt! Betydligt mer plats per höna har de också! Och de kommer inte få åka på några timslånga slakttransporter när deras sista dag kommer......
 
Jag ställde iordning en liten kycklingbur inne hos hönsen också.
 
Jag har gjort i ordning ett lågt tak av kompostgaller och min förhoppning är att bara kycklingarna ska ta sig in och ut under taket. Om någon dag (när kycklingarna lärt sig sitt nya hem och att hitta in och ut ur kompostgallertaket, så ska jag ta bort kompostgallerinhägnaden och så har jag bara en flock under vintern..... Anledningen till att jag vill ha ett utrymme för kycklingarna som bara de kommer in i, är för att hönor kan vara ganska så taskiga mot kycklingar.... Och då är min förhoppning att de (kycklingarna) ska fatta att de kan ta skydd under kompostgallret om någon höna är taskig och pickar på dem när de är ute och minglar i samma utrymme.

1 kommentar:

  1. Jättefina ägg!!
    Så vackra färger:-)
    ......ja, du vet väl att hönsskit är snudd på det kraftigaste gödsel man kan ha i en trädgård.
    Oblandat kan det ta livet av växter!
    Men behöver du "få fart" på nån växt så har du dundermedel att ta till:-))
    Dina hönor lever verkligen ett bra liv!
    Hoppas ingen är hackkyckling!?

    SvaraRadera